wroclaw.pl strona główna

ALERT! Kolizja i duże utrudnienia na autostradzie A4

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Pesy i Skody na tapecie MPK - podsumowanie 2025 roku

2025 był kolejnym rokiem taborowej rewolucji w MPK Wrocław. W zajezdni pojawiało się osiem tramwajów - sześć nowych i dwa niemal jak nowe. To efekty umów podpisanych we wcześniejszych latach, które będą widoczne również w nadchodzącym roku. W 2026 na torach zobaczymy jeszcze więcej nowiusieńkich Pes 146N i zaczniemy jeździć zmodernizowanymi Skodami 19T. To czas dużych jakościowych zmian.

Reklama

Podsumowanie 2025 roku

  • Do taboru MPK dołączyło sześć nowych Pes 146N.
  • Przyjechały pierwsze zmodernizowane Skody 19T.
  • MPK zapoczątkowało proces zakupu 160 nowych tramwajów. 

MPK tylko w ostatnich kilku latach zainwestowało ponad miliard złotych w tabor tramwajowy, czego efekty właśnie obserwujemy. Jednak okazało się, że to dopiero przygrywka do bezprecedensowego ruchu, jakim będzie zakup aż 160 nowych tramwajów.

To największy tramwajowy projekt taborowy w historii miasta. Dzięki niemu przygotujemy flotę do obsługi nowych planowanych tras, a przede wszystkim wymienimy nasze wysłużone "stopiątki".
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Przewoźnik zapowiedział, że przetarg ogłosi w zbliżającym się 2026 roku. To zamówienie zapewne będzie warte między dwa a trzy miliardy złotych.

Nowe Pesy w 2025 roku

Był to dla dostaw tych tramwajów rok przejściowy między realizacją jednej i drugiej umowy. 

Grafika przedstawia informacje o tramwaju Pesa Twist 146N. * LICZBA SKŁADÓW: DOCELOWO 40 * DŁUGOŚĆ (mm): 27360 * LICZBA PASAŻERÓW: 200 * LICZBA MIEJSC SIEDZĄCYCH: 40 * NISKA PODŁOGA: JEST * KLIMATYZACJA: JEST. wroclaw.pl
Grafika przedstawia informacje o tramwaju Pesa Twist 146N. * LICZBA SKŁADÓW: DOCELOWO 40 * DŁUGOŚĆ (mm): 27360 * LICZBA PASAŻERÓW: 200 * LICZBA MIEJSC SIEDZĄCYCH: 40 * NISKA PODŁOGA: JEST * KLIMATYZACJA: JEST.

W styczniu przyjechała ostatnia, dwudziesta czwarta Pesa z zamówienia podstawowego. Tak zakończyła się realizacja pierwszej umowy z Pesą Bydgoszcz. W październiku natomiast rozpoczęła się realizacja drugiej. Przyjechało pierwszych pięć Pes z 16 zamówionych dodatkowo.

Dlaczego na 40 tramwajów są dwie umowy? MPK zorganizowało przetarg z możliwością rozszerzenia zamówienia. Zamówienie podstawowe opiewało na 24 tramwaje. MPK zapewniło sobie jednak możliwość dokupienia jeszcze 16 wozów - to tzw. opcja, z której w 2024 roku postanowiło skorzystać. I tak we Wrocławiu mamy już wszystkie 24 tramwaje z zamówienia podstawowego i sześć z opcjonalnego. Łącznie będzie ich 40.

Wrocław to jedno z tych miast, które najdynamiczniej inwestują w tabor komunikacji miejskiej. Systematycznie wymieniamy pojazdy na nowoczesne, ciche, klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. To inwestycje, które realnie wpływają na komfort codziennych podróży tysięcy mieszkańców.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

I dwie Skody - jak nowe

Na razie są dwie i jeszcze nie wożą pasażerów, ale to jaskółki zwiastujące wiosnę. Na początku grudnia do zajezdni Borek przyjechała pierwsza zmodernizowana Skoda 19T, a w połowie miesiąca druga. Kapitalny remont przejdzie 31 takich tramwajów - wszystkie dwukierunkowe posiadane przez MPK Wrocław. 

Grafika przedstawiająca cechy Skody 19T. * To tramwaje dwukierunkowe – posiadają kabiny motorniczego na dwóch końcach pojazdu. * Taki tramwaj nie musi zawracać na pętli, motorniczy na krańcówce przestawia go na ruch w przeciwnym kierunku i przesiada się do drugiej kabiny. * Posiada drzwi dla pasażerów po obu stronach pojazdu – w trakcie jazdy otwierają się tylko te po właściwej stronie. * To jedyne dwukierunkowe tramwaje we flocie MPK Wrocław. * Niezbędne są do obsługi linii nr 18 i 21 zakończonych nie klasyczną pętlą, a krańcówką: "Tarczyński Arena (Królewiecka)" oraz "Gaj". * Wykorzystywane w trakcie remontów pętli, gdy tramwaje kursują wahadłowo. * Tramwaje dwukierunkowe są dużo droższe od zwykłych, analogicznie ich modernizacja kosztuje więcej. wroclaw.pl
Grafika przedstawiająca cechy Skody 19T. * To tramwaje dwukierunkowe – posiadają kabiny motorniczego na dwóch końcach pojazdu. * Taki tramwaj nie musi zawracać na pętli, motorniczy na krańcówce przestawia go na ruch w przeciwnym kierunku i przesiada się do drugiej kabiny. * Posiada drzwi dla pasażerów po obu stronach pojazdu – w trakcie jazdy otwierają się tylko te po właściwej stronie. * To jedyne dwukierunkowe tramwaje we flocie MPK Wrocław. * Niezbędne są do obsługi linii nr 18 i 21 zakończonych nie klasyczną pętlą, a krańcówką: "Tarczyński Arena (Królewiecka)" oraz "Gaj". * Wykorzystywane w trakcie remontów pętli, gdy tramwaje kursują wahadłowo. * Tramwaje dwukierunkowe są dużo droższe od zwykłych, analogicznie ich modernizacja kosztuje więcej.

To olbrzymia inwestycja warta 186 mln zł. Ta umowa również jest podzielona na zamówienie podstawowe (sześć sztuk) i opcję (25 sztuk), ale już wiadomo, że z opcji MPK skorzysta. 

Galeria zdjęć

Nie brakuje głosów krytycznych podważających zasadność modernizowania Skód. Można polemizować, ale argumenty "za" są konkretne.

  • Modernizacja to nie kaprys - Skody dojechały do granicy określonej przez producenta i przewoźnik może je zezłomować, albo modernizując przedłużyć żywotność o kolejne około 15 lat.
  • Koszt kapitalnego remontu jednej Skody to 6 mln zł, a za tę kwotę MPK mogłoby kupić jedną trzecią lub jedną czwarta nowego dwukierunkowego tramwaju.
  • Gdyby MPK zdecydowało się zezłomować Skody i te 186 mln zł przeznaczyć na nowe tramwaje, to tabor dwukierunkowych wozów zmniejszyłby się z 31 do ośmiu czy dziesięciu sztuk - byłoby ich za mało do obsługi tras.
  • Gdyby chciało kupić 31 nowych dwukierunkowych tramwajów, musiałoby wydać trzykrotnie więcej - zapewne dużo więcej niż pół miliarda złotych.

Do połowy przyszłego roku po torach będzie jeździć już sześć zmodernizowanych dwukierunkowych Skód. Z zewnątrz rozpoznamy, że to właśnie te, po niebieskim lakierze i czarnym "dziobie". Kolorystycznie są takie, jak odmłodzone w latach 2021-2022 Skody 16T - tramwaje o takiej samej stylistyce, ale jednokierunkowe.  

Tramwaje zostały jak najbardziej przybliżone do dzisiejszych standardów technologicznych. Pojawią się w nich energooszczędne napędy oparte o technologie SiC i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Nowe udogodnienia zyska też przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego.
Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław

Ponad miliard na tramwaje 

Dotychczasowe zakontraktowane inwestycje z ostatnich sześciu lat związane z zakupem i modernizacją taboru przekroczyły już miliard i 38 milionów złotych. 

Wielkie inwestycje tramwajowe

Zakup 46 tramwajów Moderus Gamma

375 mln zł

Zakup 40 tramwajów Pesa 146N

337,5 mln zł

Gruntowna modernizacja 31 dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T 

186 mln zł

Gruntowna modernizacja 25 tramwajów Protram 205 WrAs (wraz z dodaniem klimatyzacji)

74 mln zł

Gruntowna modernizacja 17 tramwajów Skoda 16T (wraz z dodaniem klimatyzacji)

66 mln zł

Te liczby przestaną robić wrażenie, gdy MPK ogłosi w 2026 roku przetarg na 160 nowych tramwajów. Kolejnych nowych wozów przewoźnik potrzebuje, aby podmieniać Konstale 105 (to te czterdziestoletnie dwuwagonikowe tramwaje) oraz powiększyć flotę.  

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama